Terlalu percaya

Admin..
Ni akaun fake..xsanggup nak guna akaun sebenar..xmampu jika ada org tahu ttg aib y blaku dlm kluarga saya sendiri..

Smasa sye mnulis ini..sudah 3bulan saya dan isteri tinggal berasingan dr ibu saya..
Saya berkahwin dgn isteri 6tahun y lalu. isteri pilihan ayah sya.. isteri sya xpernah bersekolah sejak kecil..ayah nya org cina (driver lori balak) ibunya org asli.. mertua tdk bkahwin..didera oleh nenek sejak kecil, kemudian dijaga dan dbesarkan serta bkerja digerai makan milik bapak saudara sblah ibunya y sudah bkhwin dn beragama islam…tetapi tdk mgamalkan ajaran islam y spnuhnya.

Ayah berkenan pd isteri ketika ayah ada lawatan ke suatu penempatan org asli..mahu dijodohkan dgn saya..katanya..mahu mnmbah umat nabi muhammad dan kasihan melihat bakal isteri bkerja spti kuli dlm keadaan y tdk terurus..ketika itu isteri belum pon capai usia 20thun.. ayah ingin bebaskan dia dr khdpn y daif..tmbhan utk menemani ibu y slu keseorangan drumah.

Pd ketika itu..saya bru sje putus ptunangan y dimeterai hampir 3tahun..oleh krn hati y lara..saya terima saja…mmndangkn bakal isteri cantik..ada mix cina dgn org asli…cuma dia tdk tahu mbaca apatah lg mnulis.tdk tahu semua ttg dunia.fb.insta.youtube smua xpnah tahu..isteri sya tdk beragama/tiada didikan agama shnggalah dia bkhwin dgn saya..dengan nama indah y dpilih saya sendri..

Ini bukan lah isu nya…
hasrat ayah dsambut baik oleh ibu..ibu saya setuju dan mberi hrpn agar pkhwinan dcptkn..
Ibu mminta saya dan isteri tggl bsama.utk ibu dekatkn dia pd agama..krn ibu sunyi drumah..ayh bergilir krn bkahwin lebih dr 1..dan juga slu outstation..seorang adik masih blaja di ipt..

Awal pkahwinan..kami keluarga y bahagia..ibu mngajar isteri solat/mengaji dan saya mngajarnya mnulis dan mbca..wlu kdg2 terasa jerih..krn dia amt sukar utk mmahami apa y diajarkan..lidah y xpnah mbaca masakan mudah utk mngaji dan solat..wlu bacaan tdk lancar..sya slu mnjadi imam buatnya diwaktu mlm..lebih byk dia mngikut sja pgerakan saya dr mbca bcaannya sndri..

Makan tahun utk mngajar isteri..akhirnya dia mmpu solat dan mngaji sendiri..walau ketika dia mngaji..saya slu ketawa sendri..krn cara bacaannya mcm knk2..

Sesungguhnya Allah sntiasa mduga hamba2nya..setiap suka..tntu ada dukanya..
Pd 12 Jan 2017 y lalu..sya npk ada ksan berbirat pd kaki sbelah kanan isteri..sya tya knp..
katanya..dia tlggar bucu katil..
Pd 17Jan..ada ksn lebam besar di lengan sblh knn..sy smakin hairan..tp bila tya isteri..katanya dia tlanggar meja pula..
Dan y mnjadi semakin hairan..isteri smkin pendiam.tdk byk berbual.. lebih byk mnyendri didlm bilik wlupun ketika sya ada drumah..
sesekali dia ddk bkumpul bsama..slps myiapkan kerja rumah..dia kmudian masuk kebilik tidur..
Saya mati punca..tdk tahu knp..tp bila ditanya..katanya tiada apa2..sy sgt buntu pd mnggu itu..bila tya ibu..ibu ckp tiada apa2..
sy mohon pd Allah..sesunguh2nya..tunjuknlah sya jln apa y perlu sy buat…

Pd 24jan.. isteri ada kesan lebam di dua tiga tempat diblkg bdnnya…tiada cara lain utk tahu knp jadi bgitu pd isteri…sy bkongsi cerita pd kawan baik..katanya..kamera will never lied to u..mmndgkan dia seorg cyclist..dia mminjamkn sya goPro miliknya..utk dirakam drumah..katanya “letakkan ditempat pling tinggi..keseluruhan ruang akn nmpk..rekod hanya mmpu selama 15minit utk stp video tp jumlah rakaman selama 12jam”.(kwn.jasamu xkan pernah aku lupa)

Jam 6am..ketika subuh esoknya..saya letak snyap2 diatas kabinet pinggan hiasan ibu..jelas nmpk sluruh ruang tamu dan sedikit ruang dapur.dgn hrpn Allah tunjukn sya bukti..

25Jan : saya bwk goPro y dirakam kepejabat..ketika itu bateri sdh habis..maka sy perlu trnsfer ke laptop utk mlihat rkaman..
Saya xsbr mngu wktu rehat..supaya sy boleh mlihat dgn tenang..

Sblum sy buka rakaman..sy bdoa pd Allah..tunjukkn lah saya jalan y terbaik..
saya play rakaman satu demi satu. Kelihatan
ibu kluar mgajar kelas alquran jam 8am utk ke madrasah…sejurus itu kelihatan isteri sy kluar dr bilik utk mngemas rumah..mmasak didapur.utk seketika. tiada apa y pelik blaku..

namun pd jam 11.25am, Ketika ibu pulang dr mngjar..isteri sdg mnyapu diruang tamu.tdk semene2..ketika melintasi isteri diruang tamu…sambil ibu lalu..ibu mnarik rambut isteri dari belakang lalu mhumban kepala isteri ke lantai.. sy tgamam..betul kah apa y sya lihat ini..saya ulang skali lg..ulang dan ulang…
Ketika saya mlihat video itu..hanya Allah shj y tahu..hanya Allah shj y tahu perasaan sya..

Jelas dlm rakaman itu, Isteri sya sakit dan ketakutan.mbetulkan rambut..ibu dtg smula dgn cpt..ambil pnyapu y jatuh..kmudian..mlibas blakang bdn isteri.tangan dihayun selajunya.
isteri sy menahan penyapu dr terus memukul bdnya..tp ibu libas lg..libas lg sblum hembas pnyapu ats bdn isteri…ketika saya mnulis ni..sy masih lg xmmpu mgawal perasaan..mngis dlm hati sya mngingatkan apa y isteri sy lalui..
Saya xmmpu lgi utk mlht rakaman y lain..sya tutup laptop sya..saya menangis utk sekian kalinya..

Sy mnangis dimeja smahu2nya sambil mngenangkan isteri
Sy mnangis dimeja smahu2nya sambil mngenangkan isteri sya..isteri sy dia seorg y tdk pandai dlm serba serbi..dia tdk pndai mbaca.tdk pndai mnulis..bckp pon masih gagap2..takut bhdpn dgn org y tdk dkenali.tdk pernah mahu ikut ke majlis keramaian krn malu dperhati..sy bkhwin dan mbwa dia tgl bsma ibu dgn hrpn dpt merubah dia dr khidupan dia y sebelum ni..
Dia didera oleh nenek dan bpk saudaranya.. dicabul oleh spupu..tiada siapa y mbela nasibnya  smenjak dia kecil.. shinggalah dia bkhwin dgn saya…
saya dgn penuh bbngga.mndabik dada..kononnya saya telah mnjadi penyelamat kpd isteri dr khidupan y malang..ttp hakikatnya.. tanpa sya tahu.tiada bezanya kini dgn khidupan y lama ..dan y lebih mnyakitkan..adalah org y paling sya sanjung sejak sya kecil..y pling saya syg..y sya dahulukan dlm smua hal.. telah mlukakan hati sya serta isteri y sya amat cintai..

Saya kemaskan brg diofis..sya bgtahu pd kawan2..sya emergency..tpksa pulang segera..sya offday..spnjg pjalann pulang  sy mnangis..knp knp knp..knp ibu buat bgitu pd isteri sya.. apa slh isteri saya..
Stibanya dipintu pgar rumah..sya nmpk isteri sdg mnjemur baju..ibu tiada kerana kelas mngjar ibu slps zohor..ketika masih ddlm kereta..sy mngis…isteri mlambai dan tsnyum pd sy..

Ketika Sya mlihat isteri.sya melihatnya dgn penuh rasa cinta/kasih syg y xpernah sya rasai pd sesama manusia selama sya hdp..btapa tulus dan baiknya mu wahai isteri..tdk pernah wlu sekali dia mnceritakn apa y ibu lakukan pd dia..apatah lg nak mburuk2kan ibu sya. Siapa tahu kan.. bila kita akn jatuh cinta lg.. jatuh cinta y paling mndalam dlm hati..itulah y sy rasakan..

Sy kluar dr kereta…isteri dtg pd sy hulurkn tgn utk salam..sya terus memeluk dia seeratnya kemudian menangis…dia tya..”abang..kekenapa?
Saya ckp..kita kemas kain bju..bawa y mana perlu bwa shj..penuhkan satu beg..cukup kelengkapan kita bdua utk smnggu.. sy ckp pd isteri…jgn tya apa2..ketika itu hati saya xmmpu dah nk mnahan..bimbang xdpt mngawal emosi..
Sesungguhnya Allah tlh mberiku Amanah utk djaga..dan amanah ini akan ku jaga selagi mana hayatku masih ada…

Spnjg pjlann pulang dr ofis…sya sudah merancang utk bw isteri ddk dihotel..utk smntara saya mcri rumah sewa..sya dftar masuk ke bilik hotel y slesa buat isteri..supaya sy xperlu risau akn keselamatan dia.
sya mesej ibu..saya bawa isteri pulang kekampung pakciknya utk smggu..ibu tya knp..tp saya tdk mbalasnya.
Ayah tdk tahu ttg hal ini..krn ayah slu bjauhan..

Ibu saya seorang y dsnjung masyarakat..kerana mngajar mgaji dimadrasah..mngajar kitab fiqah dikampung2 sebelah..seorng y berpegetahuan tinggi dlm agama.cantik bpakaian.kemas sntiasa..mnjadi contoh buat ibu2…seorang y saya snjungi semasa kecil hingga dewasa..bcita2 utk mcari seorng isteri y mpunyai aklhak dan ilmu spt ibu..

Ttp Allah temu dan jodohkan sy seorang isteri y serba kekurangan..tidak bharta..tiada ilmu dunia apatah lagi akhirat.salasiah keturunan y celaru..tdk pandai bsiap..tdk pandai mncantik diri.. tiada apa y dpt bandingkn isteri dgn ibu..tetapi..Allah itu maha kuasa…saya temui cinta y ikhlas, kebaikan dan ketenangan dlm hambamu y paling serba kekurangan..
Dia isteri y paling sy cintai..

Kini Saya sudah mnyewa dsbuah rumah y selesa buat kami bdua..wlu pun kecil..tp isteri sya teramat gembira.stp kali saya mlihat wajah isteri..perasaan kasih itu tsntuh smpai kedalam hati.perasaan rindu itu lebih kuat dr sebelum ini…utk pngetahuan smua..shingga ke hari ini..isteri tdk pernah mmbritahu sya ttg hal y blaku antara ibu dan dia..

Stp hujung mnggu..ketika cuti bkerja..sya bawa isteri pulang kerumah ibu..ttp tdk pernah wlu sekali..sy mbiarkan ibu dan isteri bduaan..tdk pernah dan tdk akn blaku lagi…

Bila ibu btanya..knp pindah..saya hya mberitahu..senang mahu berulang alik dr ofis ke rumah..ibu dan ayah pon tdk tahu dmana sya tgl..

Sya sygkan ibu…tp saya sygkan isteri saya lebih lg…dia xpunya sesiapa ddunia ini..hanya lah saya y dia ada..hnyalah sya y mnjaga nya..
Dia xmngkin mbaca luahan saya..kerana dia xpunya fb..dan xmmpu mbaca msj shortform..
Ketika saya menaip ini pun..dia ralik dgn buku harry potter versi melayu y saya belikan utk dia..sudah berminggu…belum pon habis satu buku….
bacalah wahai isteriku..sesungguhnya..walau apa y kamu lakukan ddlm dunia ini..ada seseorg y sangat kasih pd kamu.. y hatinya tak mngkin berbelah wlu sedikit utk mu..
Didunia ini.. mgkin kelihatan dirimu biasa2 shj..tiada y istimewa…ttp.. ku harapkan syurga utk mu kelak…

Saya tdk pernah tahu dan tdk akan tahu mngapa ibu plakukan isteri begitu…saya tdk akn btanya dan juga tdk mahu mdgr.. wlu hati ini spt tdk dpt memaafkan ibu.. tp apalah daya… sdgkn isteri sya seolah2 mlupakn apa y blaku..mngapa sya y perlu berlebih2 marahkan ibu?

Sya juga tdk tahu mngapa isteri saya tdk mnceritakan ap y blaku.. sejak bila dia dbuat bgitu oleh ibu..saya xkn mampu utk btanya. risau akn mngeruhkan keadaan y seolah2 tiada apa y blaku… tp..pd detak hati sya..setelah sekian lama mngenali isteri.. saya dp
saya dpt rsakan..isteri takut akn khilangan sya.. dia tdk bkongsi cerita kpd sesiapa..kerna dia tdk punyai kawan atau saudara y lain.. dia tdk ceritakan pd sya..bimbang sy tdk percayakan dia.. dia memilih utk bdiam diri.. namun Allah itu sntiasa ada utk hambaNya y teraniaya..

Seandainya..jika isteri sya ceritakan apa y blaku..tentu nya sya tdk akn percaya..jika tdk mlihatnya sendri.. kerana itu…Allah telah atur jalan y paling terbaik utk saya dan isteri..

Buat para suami diluar sana… dengarlah apa y isteri mu rasa.. dgr apa y dia lalui jika bsama ibumu..sesungguhnya..layanan ibu mu tdk akan sama dihdpn mahupun dbelakang mu..
Mohonlah pd Allah apa y terbaik..
Saya telah meltakkn hati saya supaya sentiasa redha dgn percaturan y Allah telah tulis buat saya..

Mudah2an hati ini sentiasa kekal redha dgn apa y blaku.. buat isteri… jika awk baca luahan ini suatu hari nnti.. abang memohon maaf semaaf2nya kerana telah mletakkn awak pd keadaan dianiaya oleh ibu abang.. mbiarkan awak mnderita utk seketika..tp awak perlu tahu..
mungkin abang xkan selamanya ada dspnjg hayat awak.. tetapi..abg akan sygkan awak sepanjang hayat abg…

-Hamba Mu y hina-

cnp

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *